Romanisti on Tour: Derby 4/17

Reisverslag Romanisti Olandesi April 2017

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover: onze eerste Romanisti Olandesi trip. Uiteindelijk gingen we met zes Nederlandse en één Belgische Romanista naar Rome toe om samen een wedstrijd van onze geliefde club te bezoeken. Dit waren Coks, Matthias, Raoul, René, Samir, Stanley en Stefan. Sommigen hadden elkaar al ontmoet bij onze eerste twee meetings en anderen kenden elkaar alleen nog maar via onze altijd gezellige en drukke WhatsApp groep. We zouden de altijd beladen derby tegen stadgenoot SS Lazio gaan bezoeken.

Vrijdagavond bleven we met z’n zessen logeren in Casa di Stanley in Amstelveen. Dat was erg fijn aangezien de meesten toch nog een flink stuk van Schiphol afwoonden en we zaterdagochtend al, vanwege de voorspelde vakantiedrukte, rond 4 uur op Schiphol moesten zijn. Het was een gezellig begin van de trip. Onder het genot van een pizza zagen we hoe Juventus bij Atalanta Bergamo wat averij opliep in de strijd om de Scudetto. Dat gaf ons toch weer een klein beetje (valse) hoop. Na een kort nachtje en een dollemansrit in ons taxibusje kwamen we aan op Schiphol. Het was onvoorstelbaar hoe druk het al was zo vroeg in de ochtend. Na de douane en de controles stond Samir al op ons te wachten. Onze groep was nu dus helemaal compleet.
We moesten een paar uur wachten in de vertrekhal van Schiphol. Maar dat was geen enkel probleem. Zodoende konden we daar nog wat uitrusten en ontbijten.

Na een rustige vlucht van zo’n twee uurtjes kwamen we aan op het vliegveld Rome Fiumicino. Het was lekker zonnig weer in Rome. Na eventjes zoeken hadden we een taxibusje gevonden die ons naar ons hostel bracht. Daar hebben we ons opgefrist en omgekleed. Het voordeel van onze vroege vlucht was dat we eigenlijk nog de hele zaterdag in Rome door konden brengen. En dat deden we dan natuurlijk ook.

Vanaf ons hostel liepen we naar Termini (het centraal station van Rome). Daar kochten we allemaal voor € 38,50 de Roma Pass. Met deze Roma Pass kun je drie dagen lang onbeperkt reizen met het openbaar vervoer in Rome en heb je ook nog eens gratis toegang tot twee musea (waaronder het Colosseum en het Forum Romanum). We pakten de metro naar halte Spagna. Daar kwamen we uit bij de Spaanse Trappen en de fontein die twee jaar geleden vernield werd door enkele beschonken en baldadige Feyenoorders. Het was zoals gewoonlijk weer erg druk bij de Spaanse Trappen, maar het is toch gelukt om een leuke groepsfoto te maken.

Daarna besloten we op weg te gaan naar de grote AS Roma fanshop. Deze bevindt zich vlakbij de Spaanse trappen in de grotere winkelstraat Via del Corso. Toen we in de fanshop waren, waanden we ons in het walhalla met al die AS Roma kleding en spulletjes. Onder in deze fanshop was een museum waarin wat oude wedstrijdshirtjes en trofeeën tentoongesteld waren. Uiteindelijk hadden we de fanshop flink geplunderd. Onze buit bestond uit enkele voetbalshirtjes, boeken en andere AS Roma merchandising.

Toen hadden we onze rust toch wel verdiend, dus gingen we maar eens op zoek naar een terrasje. Daar konden we uitrusten in het zonnetje en genieten van onze eerste lekkere Italiaanse pasta of pizza. Dat smaakte voortreffelijk. We hadden weer energie genoeg om verder door het prachtige Rome te lopen. Al snel kwamen we een andere AS
Roma fanshop tegen waar de nieuwe voetbalschoenen van Totti en het speciale derbyshirt werden gepromoot. Daar mochten we allemaal eventjes op de troon van de Koning van Rome zitten.

Nadat we van onze troon gekomen waren liepen we de Via del Corso uit om vervolgens uit te komen bij het indrukwekkende Monument Vittorio Emanuele II.

Daarna liepen we langs het Forum Romanum en het Colosseum dat wij maandag zouden gaan bezoeken. We gingen nu namelijk op zoek naar de bekende muurschildering van Totti. Maar eenmaal daar aangekomen zagen we tot onze teleurstelling dat deze muurschildering alweer geruïneerd was door vermoedelijk enkele cultuurbarbaren uit het blauw-witte kamp.

Dit is een oude foto van René die deze muurschildering wel in goede staat heeft mogen aanschouwen.

We besloten toen naar huis te gaan voor een dutje en daarna nog uit eten te gaan in het restaurant onder ons hostel. Na het lekkere diner gingen we naar bed toe om goed uitgerust te zijn voor de wedstrijddag.

DERBY Day (Derby della Capitale)

Zondagochtend, de grote dag is aangebroken, Derby Day.

De altijd beladen en intense wedstrijd tegen stadgenoot SS Lazio. En uiteraard de reden waarom wij dit weekend naar Rome gingen

We hadden er alle zeven heel veel zin in, maar waren ook wel een beetje zenuwachtig. Maar ondanks de wedstrijdspanning gingen we goed gekleed in onze AS Roma kleding op pad.

Voordat we richting het stadion gingen, kochten we wat te eten en te drinken op het station Termini. Omdat de verkoper zelf ook een gepassioneerd Romanista was, kregen we allemaal gratis friet bij onze lunch.

Sowieso hebben we gedurende onze hele trip flink wat complimenten ontvangen van de Romeinen omdat wij Nederlandse Romanisti zijn. Na de lunch gingen we met de metro richting halte Ottaviano om vervolgens de bus richting Stadio Olimpico te pakken. Hoe dichter we bij het stadion kwamen hoe meer rood-geel uitgedoste Romanisti we zagen en de spanning bij ons steeg. Het lijkt of de voetbalsupporters in Italië nog trots zijn op het dragen van hun geliefde shirt en clu
bkleuren, in tegenstelling tot de meeste supporters in Nederland.

Aangekomen bij het Stadio Olimpico waren we onder de indruk van de grote mensenmassa en het imposante stadion. Stadio Olimpico biedt plaats aan meer dan 70.000 mensen. Een grotere capaciteit dan de grootste Nederlandse stadions.

Het clublied Roma Roma Roma is eigenlijk al een hoogtepunt op zich. De sjaals en vlaggen gaan de lucht in en het clublied wordt passioneel meegezongen. Echt kippenvel krijg je daarvan.

Zangtalent bij het clublied..

AS Roma had een uitstekend begin. Al in de tweede minuut miste Edin Dzeko een grote kans, maar het was het uitspelende Lazio dat tegen de verhouding in op een 0-1 voorsprong kwam. Maar vlak voor de rust kreeg AS Roma een strafschop na een schwalbe van onze landgenoot Kevin Strootman. Het was de geboren en getogen Romein Daniele De Rossi die dit cadeautje wist te verzilveren. Het stadion ontplofte van vreugde. Het was echt een gekkenhuis op de tribune. DE RO SSI!!!

We gingen met 1-1 de rust in. En dat was ook wel nodig. Zodoende konden we nagenieten en bijkomen van de fantastische sfeer na de gelijkmaker.

De tweede helft was niet om over naar huis te schrijven. AS Roma kwam niet door de blauw-witte muur van spelers heen en Lazio speelde alleen maar op de counter. De wedstrijd eindigde in een 1-3 nederlaag. We verlieten teleurgesteld en verdrietig het stadion.

Overigens zouden we deze trip eigenlijk met 9 man maken. Joram en Jeriël, beiden Vitesse-fan, kozen echter voor het bezoeken van de bekerfinale, die ook vandaag op het programma stond. Toen we onze trip in januari boekten, had Vitesse de kwartfinale tegen Feyenoord nog voor de boeg. En och, Vitesse zou de finale toch niet halen, was de verwachting. Het liep iets anders…
Vitesse won de finale in De Kuip van AZ, en zo waren er toch nog twee Romanisti Olandesi die vandaag een feestje konden vieren.

Na de derby pakten we de metro terug naar Piazza del Popolo en belandden uiteindelijk op een terras om de nederlaag te laten bezinken. Uiteraard stond er weer pasta en pizza op het menu. Toen de grootste teleurstelling en verdriet weer wat gezakt was, gingen we weer verder op pad. We gingen richting het Vaticaan

’s Avonds zijn we nog uit eten gegaan en naar een café in de buurt van het station geweest.

Maandag:

Maandag stond een bezoek aan het imposante Colosseum en indrukwekkende

Forum Romanum op het programma. Hoe vaak je er ook geweest bent, het blijft indrukwekkend om deze historische overblijfselen te zien. We hebben ongeveer anderhalf uur door het Forum Romanum gelopen. Maar als we daar tijd voor hadden gehad, dan had dat makkelijk een hele middag geweest kunnen zijn.

Tussendoor hebben we, voor de verandering, pasta of pizza genuttigd met uitzicht op het Colosseum. Halverwege de middag moesten we weer terug naar het hostel om ons klaar te maken voor de terugreis. De vlucht had wat vertraging wegens een technisch mankement. Maar uiteindelijk zijn we weer veilig en wel op Schiphol aangekomen. We hebben allemaal een fantastisch en onvergetelijk weekend in Rome beleefd.

De eerste Romanisti Olandesi trip was dus een groot succes.

Dus wat ons betreft wordt er komend najaar weer zo’n fantastische Romanisti Olandesi trip georganiseerd.